کسب دانش و تکنولوژی

کسب دانش یعنی رسیدن به پاسخ سوالاتمون!

پاسخ به سوالات ما سلسه ای از سوالات دیگر رو ایجاد میکنه و همیشه اینجور نیست که ما در ادامه ی این پاسخ دادن به زنجیره ی سوالات برگردیم و پاسخ سوالا اصلی رو بدیم.

خیلی وقت ها هست که دانشی که ما دنبالش هستیم در پاسخ سوالی بدست میاد که ارتباط مستقیم چندانی با سوال اصلی نداره ولی پاسخ دهنده نیاز ما به دانشی هست که بدنبالشیم.

خیلی وقت ها ما برمیگردیم به سوالات قبلی و تغیراتی در سوالاتمون میدیم و به این شکل دانش نزدیکتری به نیازمون میرسیم.

اما خیلی وقت ها هم پاسخ به این سوالات با سوالات قبلی مطابقت دارد و ما هیجان زده میشیم که داریم به نتایجی که مود انتظارمون هست میرسیم.

We find a structure unfolding

کسب دانش یعنی ما به مدلی دست پیدا کنیم که ….

به دست آوردن دانش به معنای یافتن پاسخ به سؤالات ما است. …

تفاوت انبار داده و پایگاه داده

تفاوت انبار داده و پایگاه داده

انبار داده (Data Warehouse و یا به اختصار DW) پایگاه داده ای است که جهت ذخیره اطلاعات استفاده می­ شود و یک مخزن مرکزی ست که داده ها از منابع مختلف در آن تجمیع می ­گردند، سپس این اطلاعات جهت گزارشگیری و تحلیل های اطلاعاتی مورد استفاده قرار  می گیرند. در مقایسه با آن، یک پایگاه داده (Database و یا به اختصار DB)، پایه هر مخزن اطلاعاتی و مجموعه ای سازماندهی شده از داده­ هاست.

یک پایگاه داده صرفا جهت ذخیره و دستیابی به اطلاعات استفاده می ­شود در حالی­که انبار داده غالبا جهت تسهیل گزارشگیری و تحلیل اطلاعات در مقیاس­ های کلان مدیریتی کاربرد داد و با نام «انبار داده تجاری» (Enterprise Data Warehouse) نیز شناخته می ­شود و می­ تواند گزارشاتی متنوع و پرطرفدار برای گزارشگیری های مدیریتی ایجاد کند، مانند مقایسه های فصلی و سالانه.

Data Warehouse به طور معمول ترکیبی از تعداد زیادی پایگاه داده در سراسر یک سازمان واحد است. این مجموعه، اطلاعات جاری و همچنین اطلاعات تاریخی Database های اصلی را ذخیره می­کند.

تمامی این اطلاعات ذخیره شده در DW برای تفسیر و تهیه گزارشات مدیریتی مورد استفاده قرار می گیرند. این تحلیل­ ها و آنالیزهای صورت گرفته، به پیدا کردن ارتباطات (Relationships) بین داده ها و استخراج مفاهیم و نتیجه­ گیری­ هایی از داده ها کمک می­ کنند که در ادامه می­ توانند در تصمیم­ گیری­ های مدیریتی سازمان مربوطه، بسیار مفید و موثر باشند.

از سوی دیگر، یک پایگاه داده، پایه و بنیان ذخیره­ سازی اطلاعات است و  به صورت مجموعه­ ای از داده های سازمان یافته، شکل می ­گیرد. در عملیات ذخیره سازی اطلاعات، داده ها از منابع مختلف جمع آوری شده به یک مکان واحد منتقل می­ گردند که این محل پایگاه داده است. این داده ها با ساختارهای خاصی شکل می ­گیرند و این ساختارها عمدتا وابسته به مدل پایگاه داده هستند.

رایج­ ترین مدلی که برای پایگاه داده استفاده می­ شود مدل ارتباطی (Relational Model) است، از دیگر مدل های دیتابیس می­ توان به مدل سلسله مراتبی (Hierarchical Model)، مدل شبکه ای (Network Model) و… اشاره نمود.

برای بازیابی داده ها از یک پایگاه داده، نیاز است تا از یک سیستم مدیریت پایگاه داده (Data Base Management System و به اختصار DBMS) استفاده شود. سیستم های مدیریت پایگاه داده برنامه های کاربردی هستند که با کاربر، برنامه های دیگر، و پایگاه داده خود، برای دریافت و آنالیز داده ها تعامل برقرار می­ کنند. ساختار DBMS ها به شکلی طراحی می­ شوند تا امکان تعریف و درج اطلاعات، ایجاد پرس ­و­جو و گزارشگیری، به روزرسانی و مدیریت پایگاه های داده را برای کاربر فراهم آورند. از DBMS های رایج می ­توان به PostgreSQL،  SQLite، Microsoft SQL Server، Microsoft Access، Oracle و… اشاره نمود.

در نگاه اول پایگاه داده و انبار داده ممکن است شبیه نظر برسند اما آن­ ها از یک جنبه کلیدی متفاوت هستند. یک Database فقط برای ذخیره­ سازی و دستیابی به داده ها استفاده می شود در حالی که بیشترین استفاده Data Warehouse برای تسهیل گزارشگیری و تجزیه و تحلیل­­های آماری است.

اساسا، پایگاه داده جایی است که داده ها فقط ذخیره می شود. برای دسترسی به این داده ها یا تجزیه و تحلیل آن یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) مورد نیاز است، درحالی ­که یک انبار داده لزوما نیاز به DBMS ندارد. هدف از انبار داده ها ایجاد یک دسترسی آسان به داده ها برای کاربر است. انبار داده همچنین ممکن است برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شود. لازم به ذکر است که روند واقعی تجزیه و تحلیل اطلاعات، داده کاوی (Data Mining) نامیده می­ شود.

از دیگر تفاوت های پایگاه داده و انبارداده می­ توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

  • یک پایگاه داده برای Online Transactional Processing  (OLTP) استفاده می ­شود با این حال می­ تواند برای اهداف دیگری مانند انبار داده نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • یک انبار داده برای Online Analytical Processing (OLAP) استفاده می­ شود و داده ­های تاریخی را برای کاربران جهت تصمیم گیری های تجاری جمع­ آوری می­ نماید.
  • در پایگاه داده، جداول و پیوندها پیچیده هستند زیرا آنها برای  Relational DataBase Management System (RDMS) نرمالسازی می ­شوند که این امر افزونگی را کاهش می­دهد و فضای ذخیره سازی را بهینه می­کند.
  • در انبار داده ها، جداول و پیوندشان ساده هستند، زیرا آن­ها نرمالسازی نشده اند. این کار برای کاهش زمان پاسخ­ دهی به پرسش های تحلیلی انجام می­ شود.
  • تکنیک های مدل سازی ارتباطی (Relational Modeling Techniques) برای طراحی پایگاه داده مورد استفاده قرار می­ گیرند، در حالی که تکنیک های مدل سازی (Modeling Techniques) برای طراحی انبار داده استفاده می شوند.
  •  یک پایگاه داده برای عملیات نوشتن بهینه شده است، در حالی که یک انبار داده برای عملیات خواندن بهینه شده است.
  • در یک پایگاه داده، سطح عملکرد برای کوئری ­های آماری و تحلیلی بسیار کم است، درحالی­که یک انبار داده، از کارایی بالا برای گزارشگیری­ های تحلیلی برخوردار است.
  • انبار داده یک قدم جلوتر از پایگاه داده است و دلیل آن استفاده از پایگاه داده در ساختار آن است.

ایکس ام ال سایت مپ XML Sitemap

ایکس ام ال سایت مپ XML Sitemap

نقشه سایت XML (زبان نشانه گذاری قابل توسعه)  فایلی هست با فرمت XML در هاست ما که تو اون همه ی آدرس های سایت ما گذاشته شدن. تو سایت مپ هم یو آر ال ها و صفحات سایت هستند هم اطلاعات مربوط به یو آر ال ها مثل آخرین به روز رسانی و  ..

سایت مپ رو میسازیم که به کرولر گوگل بگیم یو آر ال های ما ……..(اطلاعات میدیم) و به این ترتیب کرولرا بهتر میتونن در مورد صفحات ما با خبر باشن و مارو رصد کنن.

برا ساخت سایت مپ من پیشنهادم همیشه اینه که از افزونه گوگل ایکس ام ال سایت مپ استفاده کنیم.

افزونه رو از مخزن وردپرس نصب میکنیم. اسم دقیق افزونه برا سرچ تو قسمت افزونه های وردپرس:

Google XML Sitemaps

بعد از نصب یکسری تنظیمات باعث بهتر کار کردنش میشه که اگه مایل به تغییرش هستی باهام صحبت کن راهنمایی کنم. برا شروع بذار همون دیفالتش باشه.

بعد از نصب افزونه و فعال سازی باید سایت مپمون رو به کنسول گوگل معرفی کنیم.

وارد گوگل کنسول میشم. قسمت add a sitemap

میلاد امیری سایت مپ

فقط کافیه تو کار بنویسیم sitemap.xml

و نهایتا دکمه آبی رنگ submit Sitemap

…………..

خب بعد از اینکه سایت مپمون رو ثبت کردیم برا چک کردنش این آدرس رو تو مرورگر برا سایت شما باز میکنیم
http://example.com/sitemap.xml

مثلا الان برا سایت من این لینک رو ببینین سایت مپم هست

http://miladamiri.ir/sitemap.xml

بعد از اضافه کردن سایت مپ باید همچین صفحه ای ببینین

milad amiri

………………………….

خب حالا باید سایت مپ رو به robots.txt اضافه کنیم.

میریم داخل پوشه public html هاستمون

فایل robots.txt رو باز میکنیم و ادیت میکنیم

این متن زیر رو به انتهای فایل اگر نباشه اضافه میکنیم

Sitemap: http://example.com/sitemap.xml

(بجا اگزمپل دات کام آدرس سایت خودتو وارد کن)

………………… نهایتا…………..

اگه بخوای ببینی اعمال شده یا نه ببین اضافه شده

Sitemap: http://example.com/robots.txt

این آدرس رو برا سایتت چک کن باید مثل سایت من آخرش آدرس سایت مپ آورده بشه.

 

معرفی سایت به خزنده های گوگل

بعد از راه اندازی سایت یعنی بعد از مراحل زیر

(خرید امنه ، خرید هاست، تنظیم DNS هاس هاست روی دامنه، نصب وردپرس روی هاست، ایجاد دیتا بیس و یوزر ، ویرایش وردپرس کانفیگ و اعمال اطلاعات دیتا بیس و ویرایش سایت و تنظیم یو آر ال ها و تنظیمات اولیه ی دیگه سایت )

نوبت به معرفی سایت ما به خزنده های موتور های جست و جو گر میرسه که من بین اونا فقط گوگل رو دوس دارم و کار میکنم.

دوتا کر اصلی باید انجام داد

  • گوگل سرچ کنسول
  • گوگل آنالاتیکس

گوگل سرچ کنسول:

فایل robots.txt

xmlsitemap

 

فایل robots.txt

فایل robots.txt

فایل robots.txt وظیفه داره دسترسی موتورهای جست و جو گر مثل گوگل رو محدود کنه. در واقع وظیفه داره به موتورهای جست و جو گر بگه که کدوم قسمت از سایت منو دسترسی داشته باش و بگرد و ایندکس کن. خزنده های موتورهای جست و جو گر اول بررسی می کنن ببینن ما فایل robots.txt داریم یانه و مطمعن میشن که چه دسترسی هایی بهشون دادیم و موتورهای جست و جو گری که اسپم نیستن به این اجازه دسترسی که ما بهشون میدیم یا نمیدیم احترام میذارن و از ایندکس صفحاتی که اجازه دسترسی ندادیم خودداری میکنن.

مثلا ممکنه که ما تو قسمتی از سایت محتوای تکراری داشته باشیم و نخوایم گوگل اونارو ایندکس کنه و به عنوان محتوای تکراری بشناسه و رو سئومون تاثیر منفی بذاره میایم دسترسی به اون صفحه رو میبندیم و با اینکار به گوگل میگیم این صفحه رو کاری باهاش نداشته باش و از دیدنش چشم پوشی کن و به عنوان نوشته ما تو لیست جست و جو نشون نده. ویا میخوایم صفحه ی ورود به سایت یا صفحاتی که برا کاربر و دیده شدن مهم نیستن و ایندکس نکنه و تو لیست جست و جو نشون نده. میایم دسترسی به این صفحات رو disallow  میکنیم و از تاثیرات منفی ایندکس گوگل جلوگیری میکنیم و در مواردی امنیت سایتمون رو هم بالا میبریم.

ساخت فایل  robots.txt

یه فایل ساده برا مدیریت ربات های جست و جوگر از دو قانون اصلی استفاده  میکنه :
 User-agent:   نشون میده چه ربات هایی نباید اجازه دسترسی داشته باشن و اگه بخوایم به همه ی ربات ها اجازه دسترسی بدیم User-agent: * یعنی ستاره میذاریم .
Disallow: بیانگر آدرس صفحه ای هست که میخوایم از دید ربات ها پنهان بممونه مثلا Disallow: /folder1/

 

آزمایش Robots.txt  در گوگل وب مستر

وب مستر گوگل قسمت مشخصی برا نمایش صفحاتی از سایت ما که توسط robots.txt  دسترسی ربات به آنها محدود شده ، در نظر گرفته. این صفحه با اسم  Blocked URL به عنوان زیر مجموعه ای از بخش Crawl هست.
برا اطمینان از عملکرد درست  فایل robots.txt به بخش Blocked URLs  اکانت وب مستر خود مراجعه می کنیم و مثل تصویر زیر در بخش اول محتویات فایل را کپی میکنیم. در قسمت دوم آدرس صفحاتی که قصد داریم میزان محدودیت ربات های گوگل در دسترسی به اونهارو بسنجیم وارد میکنیم. ( در هر خط یک آدرس )
در قسمت انتهایی ما میتونیم یک نوع از ربات های گوگل رو علاوه بر ربات اصلی که وظیفه ایندکس صفحات رو برعهده دارد انتخاب کنیم

نمایی از Blocked urls در وبمستر تولز گوگل

با فشردن دکمه Test نتایج آزمون و میزان دسترسی ربات ها به هریک از این آدرس ها به ما نمایش داده میشه.

نمونه ای از نتایج تست فایل Robots.txt

شمای عملکرد و دسترسی خزنده ی موتورهای جست و جو:

 

همونطور که تو شکل میبینیم متورهای جست و جو گر به صورت پیشفرض و بدون فایل robots.txt  به همه ی قسمت های سایت دسترسی دارند.

نحوه ی تغییر:

میریم داخل هاست

فایل منیجر

Public_html

رو فایل robots.txt  کلیک کرده و میزنیم edit

چیزی که فعلا صلاع میبینم تو این فایل باشه این متن هست:
User-agent: *

Disallow: /wp-admin/

Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

اضافه کردن robots.txt در گوگل کنسول (گوگل وب مستر تولز)

برا اینکار وارد حساب کاربری گوگل وب مستر تولز میشیم و از منوی crawel  روی robots.txt Tester  کلیک میکنیم و کدهای دسترسی فایل robots.txt  رو وارد میکنیم و submit  میزنیم.

 

 

سئو تصاویر سایت

سئو تصاویر سایت

8- عکس هایی که استفاده میشن این موارد رعایت شده باشه:
a- حجم عکس بیشتر از 100 کیلو بایت نباشه
b- اندازه ی تصاویر نا مرتب و نا مناسب نباشه و به شکل خوبی تو صفحه موبایل و لب تاب نمایش داده بشه
c- عکس با اسم فارسی و پوشش کلید واژه ی کانونی تو لب تاب ذخیره شده و تو هاست آپلود بشه
d- خاصیت alt و یا متن جایگزین حتما با کلید واژه کانونی پر بشه
D- گوگل بررسی میکنه ببینه متن پاراگراف قبل و بعد با آلت عکس مرتبت هست یا نه پس عکس باید جای مناسب استفاده بشه و
متن زیر نویس عکس 300 برابر بیشتر از ارتباط پراگراف قبل و بعد تاثیر گذار هست
e- هیچ دوباری از یک عکس تو سایت استفاده نشه جز اینکه یا دوباره آپلود بشه و با آلت و اسم کلید واژه ی کانونی ذخیره و آپلود شده باشه و یا هر دو جا یک کلید واژه مشترک باشه
f- عکس حتما با فتوشاپ یا ابزار های دیگه برای وب ذخیره شده باشه و موارد گفته شده با فتوشاپ اعمال راحت تری خواهند داشت.
مثلا عکس رو تو فتوشاپ باز کنید cntrl+shift+Alt+S ذخیره برای وب و ….
g- فرمت بهتر gpeg هست و سعی کنید تا جای ممکن gpeg بذارید